Spinningvrijdag|09:30 - 10:25 uur|Spinningzaal|Ronald

Onder Spinning verstaat men een conditietraining vol afwisseling op stationaire fietsen (indoor-fietsen). De Spinning-bike is speciaal voor dit gebruik ontwikkeld. Via een aangedreven band of ketting wordt het vliegwiel van 15-20 kg in beweging gezet. Juist dit vliegwiel zorgt voor een dynamisch doortrapeffect, zodat de pedalen worden doorgetrokken en je gestimuleerd wordt om te trappen. Via een heel precies in te stellen rem, kan de weerstand op het wiel veranderd worden. Zo is het mogelijk om tegemoet te komen aan de individuele prestatiedoelen van de deelnemer.

Spinning wordt als groepstraining gedaan en is daarom een goed alternatief voor de vaak saaie trainingen in je eentje of tijdens de koude, regenachtige wintermaanden. Tijdens de les wordt de groep door een trainer begeleid. Hij motiveert de groep en bepaalt de intensiteit van de training, zodat alle deelnemers hun trainingsdoel kunnen halen.

Intensiteit

Ook bij Spinning kan het bepalen van de intensiteit gebeuren aan de hand van hartslagfrequentie-apparatuur. In de praktijk bepaalt de sporter de weerstandsbelasting en trapfrequentie echter meestal op zijn gevoel. Om teveel of te weinig inspanning te voorkomen, is een objectieve controle van de belasting nodig en die is alleen te garanderen door het gebruik van een hartslagmeter.

Bovendien maakt deze ook nog een individuele aanpassing van het trainingsprogramma mogelijk. Op die manier kunnen verschillende prestatie- en leeftijdscategorieën binnen een uur persoonlijk begeleid worden. Daarom is Spinning zo ideaal om een begin te maken met conditietraining. Ook voor professionele renners kan Spinning in de plaats komen van een trainingseenheid of bij slecht weer, als alternatief dienen.

Effecten van spinning

Spinning zorgt, net als andere trainingsactiviteiten, voor het sterker maken van het hart, het groter maken van de longinhoud zodat er meer zuurstof kan worden opgenomen, een regelmatige bloedsomloop, zodat de spieren beter worden doorbloed, het elastischer maken van de spieren zodat verzuring en aanhechtingspijnen minder voorkomen. Bil- been- en rugspieren worden veelvuldig gebruikt en dus getraind door het steeds veranderen van positie op de fiets.

Delen: